Spis treści
Cyfryzacja pracy napędzana nowymi technologiami otworzyła nowe możliwości w zakresie wykonywania zawodowych obowiązków. Co więcej, światowa pandemia wirusa poniekąd wymusiła wdrożenie nowych narzędzi zdalnego zarządzania pracą poza biurem. Home Office stało się codziennością. Warto jednak podkreślić, że komfort pracy w dresach wymaga nie tylko wielkich pokładów samodyscypliny, ale również świetnej organizacji czasu pracy i praktycznie zaaranżowanej przestrzeni domowej. To właśnie funkcjonalnym i wygodnym rozwiązaniom na domowe biuro postanowiliśmy się przyjrzeć w tym artykule.
W dobie rosnącej popularności pracy zdalnej, stworzenie ergonomicznego i estetycznego home office stało się priorytetem dla wielu osób. Odpowiednio zaprojektowane domowe biuro nie tylko zwiększa produktywność, ale także wpływa na komfort codziennej pracy. Poniżej przedstawiamy praktyczne wskazówki, jak zaaranżować przestrzeń do pracy w domu.
Pandemia doprowadziła nie tylko rozwoju pracy z domu, ale również zmianę nastawienia do planowania i aranżowania przestrzeni domowej. Zgodnie z opinią ekspertów przedstawioną w artykule dostępnym na domiporta.pl, wzrosło zainteresowanie pełnowymiarowymi kuchniami, które umożliwiłyby separacje przestrzeni gotowania od przestrzeni wypoczynkowej. Wzrost zainteresowania osobnymi kuchniami jest właśnie pokłosiem rozszerzenia naszych domów i mieszkań o funkcję biurową. Jednak ciągle dominującym trendem projektowym jest maksymalne otwarcie przestrzeni, która umożliwia wydzielenie stref funkcjonalnych, m.in.: na dzienną biurową i rozrywkową, nocną i gospodarczą. Bez względu na to, czy potencjalny nabywca nieruchomości preferuje oddzielne pomieszczenie, czy aneks kuchenny połączony z salonem, Polacy częściej decydują się na współpracę z doświadczonymi architektami i firmami, które wykańczają wnętrza.
Już na etapie aranżacji wnętrza uwzględnione zostaje dedykowana strefa do pracy. Strefowanie, które było domeną mniejszych mieszkań, znalazło swoje zastosowanie w przypadku projektowania spójnych wizualnie wnętrz. Dlatego właśnie etap projektowy realizowany przez doświadczonego architekta wnętrz jest kluczowy w przypadku procesu wykańczania mieszkania w standardzie “wchodzisz i mieszkasz”. Poniżej przedstawiamy alternatywne formy wyodrębniania przestrzeni pod pracę biurową w mieszkaniach, domach i apartamentach.
Do wydzielenia strefy przeznaczonej na pracę z domu mogą wystarczyć tekstylia. Zaaranżowane zasłony bądź materiałowy parawan może również posłużyć jako element dekoracji. Przedstawiamy nasze realizacje pod klucz w standardzie wchodzisz i mieszkasz, w których zastosowano zasłony i panele w celu wyodrębnienia przestrzeni. W jednym z mieszkań zasłonami wyodrębniono intymną przestrzeń, w drugim przykładzie zaprojektowane panele japońskie miałby by oddzielać salon od aneksu kuchennego.
Saniwell – realizacja pod klucz w standardzie “wchodzisz i mieszkasz” – Browar Lubicz
SaniWell – realizacja pod klucz w standardzie “wchodzisz i mieszkasz” – Projekt Barska
We wnętrzach o większych wymiarach do wydzielenia przestrzeni biurowej można zastosować drzwi przesuwne, które są chowane w ścianie. To rozwiązanie pozwala na złączenie dwóch niezależnych pomieszczeń w momencie, gdy drzwi są rozsunięte. Otwarte drzwi są niemal niewidoczne. Natomiast w momencie, gdy potrzebujemy odrobiny prywatności wystarczy zamknąć drzwi. Warto zauważyć, że instalacja drzwi przesuwnych jest rozwiązaniem kosztownym. Choć drzwi chowane w ścianę nadają wnętrzu prestiżu, wymagają one dodatkowych centymetrów na montaż w ścianie.
Poniższa galeria przedstawia kolejne wykończenie w standardzie “wchodzisz i mieszkasz”. W zaprezentowanym wnętrzu zastosowano drzwi przesuwne, które oddzielają salon od sypialni.
SaniWell - Browar Lubicz - Elegance
SaniWell - Browar Lubicz - Elegance
SaniWell - Browar Lubicz - Elegance
SaniWell - Browar Lubicz - Elegance
SaniWell - Browar Lubicz - Elegance
SaniWell – realizacja pod klucz w standardzie “wchodzisz i mieszkasz” – Mieszkanie pokazowe Browar Lubicz
Innym przykładem separacji pomieszczeń może być zastosowanie drzwi szklanych. Nadają one eleganckiego wyglądu i dodatkowo doświetlają wnętrza.
SaniWell – wnętrze wykończone pod klucz w standardzie “wchodzisz i mieszkasz” – Projekt Mistrzejowice
Czasem do wydzielenia strefy do pracy wystarczy odpowiednia aranżacja kolorem, materiałem i właściwe ustawienie mebli w wybranym pomieszczeniu. Jeśli ilość przestrzeni, którą dysponujemy jest niewystarczająca, rozwiązaniem na Home Office może się okazać odpowiednia gra kolorów i materiałów. W celu wydzielenia strefy na pracę czy odpoczynek można zastosować kontrast kolorystyczny.
W przedstawionym poniżej projekcie wykończenia w standardzie “wchodzisz i mieszkasz” zastosowano szarą tapetę oraz regał w celu odseparowania strefy biurowej od pozostałej części pokoju. W wydzielonej przestrzeni łatwiej zorganizować miejsce na narzędzia pracy, w tym komputer, dokumenty czy telefon. W projekcie znalazło się miejsce na ergonomiczny fotel.
SaniWell – realizacja pod klucz w standardzie “wchodzisz i mieszkasz” – Projekt Kliny
Zmiana otoczenia może znacząco poprawić kreatywność i wydajność pracownika, jednak należy pamiętać o niezbędnych elementach wyposażenia domowego biura. Wygodne krzesło bądź fotel, funkcjonalne biurko oraz przestrzeń do przechowywania materiałów związanych z pracą to podstawa wydajnej i komfortowej pracy z domu. Przy projektowaniu domowej przestrzeni biurowej warto zwrócić na charakter pracy i uwzględnić dodatkowe potrzeby użytkownika jak np.: duża powierzchnia biurka, dodatkowe źródła zasilania prądu czy miejsce na drukarkę. Wykończone pomieszczenie jest na tyle duże, że pomieści wszystkie potrzebne narzędzia pracy, jak i ergonomiczne krzesło.
Wybierz biurko o odpowiedniej wysokości oraz krzesło z regulacją, które zapewni wsparcie dla kręgosłupa. Dodatkowe elementy, takie jak podnóżek czy podstawka pod laptopa, mogą znacząco poprawić ergonomię stanowiska pracy.
SaniWell – realizacja pod klucz w standardzie “wchodzisz i mieszkasz” – Projekt Bronowice
Na koniec pozostaje zadbać o właściwe lampy i elementy dekoracyjne, które pozytywnie będą wpływać na nasze samopoczucie. Odpowiednio dobrane oświetlenie jest kluczowe dla komfortu pracy zważywszy, że większą część roku w Polsce jest pozbawiona słonecznych dni. Odpowiednie oświetlenie ma kluczowe znaczenie dla komfortu pracy. Najlepiej, jeśli biurko jest usytuowane w pobliżu okna, co pozwala na korzystanie z naturalnego światła. W przypadku jego braku, warto zainwestować w lampę biurkową emitującą światło zbliżone do naturalnego.
Ważne, aby pamiętać o roślinach doniczkowych, które oprócz oczyszczania powietrza świetnie prezentują się jako ozdoba. Dodatki można znaleźć w sklepach takich jak Ikea
Autor: Michał Sagucki